Przeciętny, tzw. nowoczesny rodzic, odurzony pedagogiczną nowomową, myśli sobie tak: “kary są złe, bo rodzą agresję, ale nagrody – to co innego. Dowartościowują dziecko, wzmacniają psychicznie i utwierdzają w dobrym.”

Ze swej definicji muszą być pozytywne! I tu niespodzianka – nagrody także nie są trendy. Kary i nagrody w wychowaniu dziecka pełnią teraz negatywną rolę.

Jeśli już nowoczesny rodzic wchodzi na zjeżdżalnię zwaną równia pochyła, to musi zjeżdżać konsekwentnie w dół. Jeśli rezygnuje z kar, to także z nagród! Jeśli wychowuje “bezprzemocowo, dialogicznie”, to odrzuca nie tylko kary, ale i nagrody.

“Nie powinno już być nagród i kar w wychowaniu”

Dlaczego? Bo nagroda ze swej istoty zakłada karę. Jeśli dzisiaj nagradzamy, a jutro nie, bo dzieciak źle się zachowa, to w istocie karzemy go. Brak nagrody jest przecież karą. Musielibyśmy konsekwentnie wzmacniać go za każde zachowanie, niezależnie czy będzie pozytywne czy negatywne!

“Posprzątałeś pokoik – nowa komóreczka.”

“Histeryzowałeś w sklepie – smartfonik.”

Tak to by mniej więcej wyglądało u bogaczy. U biednych zamiast “komóreczki” i “smartfonika” byłyby na przykład “cukiereczki”.

Przyjmując nową perspektywę wychowawczą, “nowoczesny rodzic” musi funkcjonować w rzeczywistości bez kar i nagród w wychowaniu dzieci. Wśród dopuszczalnych “metod wychowawczych” zaś może stosować “dialog” i “emocjonalną bliskość”.

A jak to się przełoży na praktykę? Żeby obudzić ukryty potencjał, który drzemie w dziecku, nowoczesny rodzic nie może go oceniać, wartościować. Chodzi o “kształtowanie dziecka” (cudzysłów nieprzypadkowy) za pomocą więzi emocjonalnej i uruchamianie w ten sposób, ukrytych w nim, drzemiących potencjałów.

System kar i nagród, uczenie umiejętności i cnót, to opresywności, które wyzwalają tylko złe instynkty. Rodzic nie może tego zrobić, co najwyżej przez “wychowanie w bliskości emocjonalnej” może odpalić ukryty potencjał, niczym fajerwerki.

Nowoczesny rodzic poza dobrem i złem

Jeśli zaś nowoczesny rodzic, kierowany zdrowym rozsądkiem, zafrasuje się, bo pomimo intelektualnej akceptacji nowinek, stwierdzi, że dzieciak wciąż robi złe rzeczy, to musi uświadomić sobie, że znosząc kary i nagrody znajduje się już poza dobrem i złem. Moralność jest teraz kwestią umowną i cokolwiek zrobi jego maleństwo, to będzie na pewno dobre!

Owszem, bezpieczeństwo dziecka jest tu granicą, której przekroczyć nie można. Że sprzeczność? Spokojnie. Takie wyjątki są znane w tej tradycji intelektualnej. Twórca antypedagogiki H. von Schoenebeck w jednej ze swoich książek (por. “Antypedagogika – być i wspierać zamiast wychowywać”, Warszawa 1994 r., s.171) podaje przykład dwóch matek. Pierwsza to matka pedagogiczna (w naszym ujęciu tradycyjna), druga – postpedagogiczna (nowoczesna). Ta pierwsza nie dopuszcza dziecka do gniazdka elektrycznego emocjonalnie je zniewalając, czując się odpowiedzialna; druga, co prawda również nie dopuszcza, ale pozostaje w emocjonalnej wolności (nie czuje się odpowiedzialna).

Nie do końca jest jasne na czym miałoby ta wolność polegać (przynajmniej w mojej ocenie). Podobnie jest w powyższej sytuacji. Można interweniować w przypadku zagrożenia i niejako karać dziecko za takie zachowania, ale to jakby nie będą kary, bo w “emocjonalnej wolności” i “bliskości” karać nie można.

Że dziwne? Że naciągane?

Jak widać “nowoczesny rodzic” musi się nieźle nagimnastykować intelektualnie, ale cóż się nie robi, żeby być trendy.

PS. Ukazała się moja nowa książka "Rozumna dyscyplina". Wejdź na stronę książki i zapoznaj się z jej szczegółowym opisem➡➡➡



Zapisz się na newsletter a otrzymasz darmowy raport: Dwie rzeczy, które musisz zrobić, żeby dzieci słuchały Twych poleceń oraz artykuł w PDF: 23 wskazówki, jak wydawać polecenia dzieciom


Akceptuję politykę prywatności - Twój e-mail będzie bezpieczny.
Wyrażam zgodę na otrzymywanie, na moje konto poczty elektronicznej, informacji handlowych w formie mailingów i newslettera wysyłanych przez Firma EK Dariusz Zalewski. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale niezbędne do otrzymywania wiadomości.
 


POLECAM MOJE KSIĄŻKI I KURSY AUDIO

form
KSIĄŻKA: Wychować człowieka szlachetnego
form
KSIĄŻKA: Decyduj i walcz!
KSIĄŻKA: Rozumna dyscyplina NOWOŚĆ!!!
KSIĄŻKA: Nieposłuszne dzieci, posłuszni rodzice
___________________________________________________________________________
Jak panować nad klasą?
KURS AUDIO: Jak panować nad klasą?
KURS AUDIO: Obżarstwo poskromione
KURS AUDIO: Cud posłuszeństwa
KURS AUDIO: Mocarz zmiany. 
___________________________________________________________________________