W połowie stycznia poprosiłem Czytelników o wyrażenie opinii na temat różnych aspektów związanych z funkcjonowaniem strony Edukacja-Klasyczna.PL. W ankiecie wzięło udział przeszło 250 osób. Dziękuję tym wszystkim, którzy poświęcili swój czas na jej wypełnienie i tym samym pozwolili mi w większym stopniu uświadomić sobie, w jakim kierunku powinienem rozwijać stronę internetową oraz swoją działalność.

W dzisiejszym tekście podzielę się wynikami wspomnianej ankiety. Odpowiem też na niektóre pytania i sugestie skierowane do mnie przez osoby ankietowane.

Ogólne omówienie wyników ankiety

» Jakie artykuły budzą największe zainteresowanie?

W kolejności: o samodyscyplinie, o wychowaniu cnót i o klasycznych metodach nauczania. Spore zainteresowanie budzi również krytyczna analiza współczesnych ideologii edukacyjnych.

» Kwestia wykładów stacjonarnych

Większość osób biorących udział w ankiecie była zainteresowana wykładami (część z zastrzeżeniami). Potencjalnie największe zainteresowanie jest w: Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu i Krakowie. Wnioski nasuwają się same…

»Sposoby zdobywania wiedzy 

Zdecydowanie wolicie czytać tradycyjne książki. Ale – ciekawostka – preferujecie nagrania audio przed e-bookami. Słowem – czytniki treści są mniej popularne od urządzeń przeznaczonych do słuchania. W związku z tym, w najbliższym czasie planuję cyklicznie nagrywać podcasty, czyli rozmowy z wartościowymi ludźmi na różne tematy związane z ogólnie pojętą edukacją.

»Wiek Czytelników

56% Czytelników mieści się w przedziale wiekowym 36-55 lat (rodzice dorastających dzieci?); 26 % w przedziale 26 – 35 lat (rodzice małych dzieci?). Stosunkowo niewiele zagląda na stronę młodzieży. Trudno się zresztą dziwić, gdyż tytuł strony wskazuje na tematykę skierowaną do rodziców. Jednak sporo tekstów, w tym ostatnia książka („Decyduj i walcz!”), podejmuje zagadnienia kształtowania charakteru, samodyscypliny. Wielka szkoda, że nie docierają one do ludzi młodych. Czyżby istniała potrzeba założenia osobnej strony www skierowanej do studentów?

»Szkoła czy edukacja domowa?

Pytanie nie było zbyt precyzyjne. Uznawanie edukacji domowej za najlepszą (w dzisiejszych warunkach) formę zdobywania wiedzy niekoniecznie musi się pokrywać z jej praktykowaniem (np. z przyczyn finansowych). Aż 52% Czytelników preferuje nauczanie domowe. Przyznam, że ten wynik jest dla mnie mimo wszystko zaskoczeniem. Wniosek – więcej tekstów skierowanych do edukatorów domowych.

Pytania i sugestie

Z uwagi na ilość nie ustosunkuję się do wszystkich pytań i wniosków zgłoszonych przez Czytelników. Odniosę się tylko do niektórych.

»Prośba o teksty dotyczące pracy z uzależnionymi

Pedagogika specjalna nie jest moją domeną, dlatego w zasadzie nie poruszam takich zagadnień. Staram się pisać o tym, na czym (jak mniemam) się znam. Praca z uzależnionymi wymaga specjalistycznej wiedzy.

»Zarzut, że teksty są zbyt krótkie

Skrótowość artykułów wynika ze specyfiki narzędzia jakim się posługuję (blog). Długie i „ciężkie” teksty niechętnie są czytane na ekranie komputera, dlatego odsyłam zainteresowanych do moich książek i kursów audio, gdzie staram się wnikliwiej analizować poruszone na blogu tematy. Blog ma zadanie „misyjne” i skierowany jest do „nowych” osób, które z reguły nudzą się „ciężkimi” tematami.

»Prośba o praktyczne rady

Tak to już jest. Jedni domagają się długich tekstów, inni krótkich, praktycznych. Zgodnie z tym, co napisałem wyżej, usatysfakcjonowani raczej będą ci drudzy.

»Drażniące błędy korektorskie

Przyznaję, że błędy się zdarzają i zdaję sobie sprawę, że na stronie noszącej tytuł Edukacja-Klasyczna.PL, nie powinny się zdarzać. Jednak specyfika pisania bloga, polegająca na samodzielnym i regularnym tworzeniu nowych tekstów, pomimo wielokrotnego czytania przed publikacją, sprawia, że nie da się uniknąć błędów. Mam zatem prośbę: jeśli ktoś zauważy błąd, to proszę zgłosić go przez zakładkę Kontakt.

»Kursy dla nauczycieli w szkołach

Od czasu do czasu jestem zapraszany do szkół i w miarę możliwości korzystam z tych zaproszeń.

»Pytanie o nową książkę

W tej chwili wolałbym nie pisać o szczegółach. Niewątpliwie będzie to kontynuacja tematyki moich poprzednich prac, ale pogłębiona i ujęta z innej perspektywy. Książkę zamierzam wydać tuż po wakacjach.

»Polecać książki dla dzieci, podręczniki dla rodziców, nauczycieli

Te sugestie powtarzają się ostatnio dosyć regularnie. Podejmę odpowiednie działania w tym kierunku.

»Założyć forum dyskusyjne, zmienić „dość męczącą” formę newslettera

Kwestie techniczne zabierają dosyć dużo czasu, a do takich zaliczam tworzenie forum czy „wgryzanie się” w nowy system mailingowy. Nie mam zbyt dużych możliwości, aby pozwolić sobie na zlecenie wykonania tych prac. Niemniej jeśli tylko pojawi się możliwość – podejmę odpowiednie kroki.

»Stworzyć plan nauczania oparty na klasycznym schemacie

Taki plan, jak rozumiem, musiałby się składać z treści wychowawczych oraz planów nauczania konkretnych przedmiotów. Problem w tym, że nie jestem przedmiotowcem, interesują mnie głównie zagadnienia wychowawcze. Kwestia trivium i qvadrivium w nauczaniu wymaga specjalnego podejścia. Ale oczywiście jestem otwarty na współpracę z osobami zainteresowanymi stworzeniem takiego programu.

Przepraszam, że nie odpowiedziałem na wszystkie pytania.

Dziękuję za … podziękowania i słowa zachęty do dalszej pracy.

ZAMÓW KSIĄŻKĘ


Zamów: Rozumna dyscyplina
Zamów: Sztuka samowychowania
form
Zamów:Decyduj i walcz!
Zamów: Żelazna wola
Zamów:Nieposłuszne dzieci, posłuszni rodzice
______________________


______________________


NEWSLETTER DLA ZAINTERESOWANYCH ROZWOJEM DUCHOWYM