Czy możemy uwolnić dzieci od ideologizacji w szkole? Czy możemy ustrzec je przed „edukacyjnym porwaniem”. Obiektywnie patrząc na rzeczywistość jest to zadanie bardzo trudne.

Nasze dzieci przez większość dnia zazwyczaj pozostają poza domem i są kształtowane przez obcych ludzi. Konieczność utrzymania rodziny sprawia, że inne rozwiązanie – w większości przypadków – nie wchodzi w grę.

Tym samym nasze dziecko poddawane jest presji przez środowisko rówieśnicze, media, a także najczęściej przez państwową szkołę, w której dominują „obiektywne i naukowe” metody wychowawcze, teorie i mody edukacyjne.

Złudzenie neutralnych metod

Metody te mają być ponoć „neutralne światopoglądowo”. W praktyce jednak stoi za nimi określona wizja człowieka, którego starają się ukształtować i wychować autorzy konkretnych koncepcji pedagogicznych. Dlatego, jeśli nawet owe koncepcje wydają się abstrahować od nauczanych treści, to i tak – można rzec – delikatnie popychają w kierunku filozofii, z której wyrosły.

Można zatem zaryzykować stwierdzenie, że w daną metodę wbudowany jest mechanizm, który każe niejako skręcać w stronę „źródeł”. Jeśli zatem ktoś, na przykład, interesuje się superlearningiem, z dużą dozą prawdopodobieństwa zainteresuje się też filozofią Wschodu, gdyż tam są korzenie tej metody.

Niestety, bardzo często na tę pozorną „naturalność światopoglądową” nabierają się nauczyciele i rodzice. Wynika to z tego, że o szkolnej indoktrynacji mówi się zazwyczaj w kontekście przekazywanych treści (np. debatuje się – zresztą słusznie – nad listą lektur, kwestiami tzw. edukacji seksualnej itp.). Niemal całkowicie pomija się zagadnienia antypedagogiki, neuropedagogiki, kinezjologii w edukacji itp., choć wymienione metody i teorie pedagogiczne niosą ze sobą określoną wizję człowieka i kształtują go światopoglądowo. 

Chcąc, przynajmniej w pewnym stopniu, poszerzyć wiedzę rodziców na temat owych metod (kwestie te dotyczą także edukatorów domowych), przygotowałem e-book „Antypedagogika i inne herezje”, który jest elementem akcji informacyjnej: „Stop szkolnej indoktrynacji!”.
 
Jaki jest cel akcji?

Celem jest upowszechnienie wiedzy na temat ideologicznego charakteru różnych metod nauczania i wychowania propagowanych w polskim szkolnictwie. Innymi słowy – chciałbym, aby rodzice wiedzieli jakie są założenia oraz cele danej metody czy teorii wychowawczej, w oparciu o którą, „pani w szkole”, naucza i wychowuje ich dzieci. Ta wiedza pozwoli im skutecznie reagować i domagać się prawa do nauczania zgodnie z ich wolą.

W jaki sposób będzie realizowany powyższy cel?

Tak jak wspomniałem, w pierwszej kolejności zamierzam rozprowadzić e-booka (opracowanie w formacie PDF), pt. „Antypedagogika i inne herezje”. E-book składa się z moich artykułów omawiających różne teorie i metody edukacyjne. Liczy  44 strony i jest darmowy. Jedynym warunkiem jego odebrania jest zapisanie się na listę BIULETYNU KLASYCZNEGO.

Formularz poniżej:

Zgadzam się z Polityką Prywatności

Czytelnicy Biuletynu otrzymują dodatkowo  kurs: „Dziewięć zasad dobrego (i skutecznego) wychowania” oraz inne informacje związane pedagogią klasyczną.

(Uwaga! Proszę osoby, które już wcześniej zapisały się na listę o cierpliwe poczekanie na e-maila z linkiem do e-booka „Antypedagogika i inne herezje”.)

Opracowanie bibliografii krytycznych recenzji

Drugim elementem Akcji jest opracowanie bibliografii krytycznych recenzji teorii i metod funkcjonujących w obiegu edukacyjnym. Znajdą się w niej nie tylko moje artykuły, ale również innych osób. Będą to teksty już istniejące oraz te, które zostaną napisane w trakcie trwania kampanii informacyjnej.

Proszę zatem wszystkich Czytelników o zgłaszanie poprzez formularz kontaktowy tytułów książek lub artykułów prasowych, a także linków do podobnych materiałów znalezionych przez Państwa w Internecie.

O tym czy dana propozycja zostanie uwzględniona w bibliografii zadecydują dwa czynniki: merytoryczna wartość artykułu lub książki, a także odwoływanie się jej autora do szeroko pojętej realistycznej, pedagogiki klasycznej (w duchu tomistycznym). 

Pisanie recenzji na bieżąco

Następny punkt Akcji polega na zgłaszaniu przez Czytelników kontrowersyjnych metod i teorii (również przez formularz kontaktowy bloga).

O co chodzi? Po prostu, jeśli Państwo, jako nauczyciele czy rodzice macie wątpliwości co do pewnych metod z którymi się stykacie, proszę napisać w formularzu kontaktowym, np.: „Zgłaszam do recenzji… metodę X”. Po napisaniu takiej recenzji opublikuję ją na blogu. Jeśli zaś już ktoś napisał artykuł na dany temat, opublikuję (ewentualnie wyślę) linka lub inne namiary na dany artykuł.

W tym miejscu jedna uwaga. Jeśli Akcja się rozkręci zgłoszeń do recenzji może być dużo. Zapraszam zatem do pomocy w pisaniu krytycznych artykułów osoby „czujące temat”. Imiennie wyślę zaproszenia do konkretnych publicystów i pedagogów.

Osobiście podejmuję się napisać dziesięć artykułów na temat zgłoszonych metod. Większej ilości – z przyczyn czasowych – nie będę mógł opracować. Tak czy inaczej zastrzegam, że mogą być poślizgi czasowe w pisaniu tych tekstów.

Żeby było jasne – nie dysponuję funduszami na przeprowadzenie tej Akcji, dlatego nie mogę opłacać recenzentów. Zresztą, recenzent nie musi pisać artykułu na potrzeby bloga, może go opublikować w każdym innym miejscu. Moim zadaniem będzie tylko przekazanie osobom zainteresowanym informacji, gdzie znajduje się dane opracowanie.

Na zakończenie Akcji:

a) poinformuję o ilości rozprowadzonych egzemplarzy e-booka „Antypedagogika i inne herezje”,
b) poinformuję o ilości recenzji napisanych w ramach Akacji (te mojego autorstwa wydam w PDF),
c) opublikuję bibliografię recenzji w formacie PDF oraz na blogu.

Sposób przeprowadzenia kampanii informacyjnej

Jak już pisałem nie mam funduszów na kampanię, dlatego będzie ona miała „charakter wirusowy”, a o jej powodzeniu zadecyduje zaangażowanie Internautów. Proszę zatem wszystkich Czytelników o wysłanie e-maila z informacją o Akcji do znajomych oraz o wspomnienie o niej na portalach społecznościowych, forach itp.

Proszę również blogerów i właścicieli portali o umieszczanie linków przekierowujących do tej strony bloga informującej o akcji. Bannery znajdują się tutaj. (Byłbym wdzięczny, gdyby ktoś znający programy graficzne włączył się do Akcji poprzez przygotowanie bannerów w bardziej profesjonalny sposób).

Podsumowanie

Akcja polega na:

– rozprowadzaniu e-booka

Za co będę wdzięczny Czytelnikom?

– za pobrania i przeczytania e-booka „Antypedagogika i inne herezje”,
– zgłaszania artykułów i książek do krytycznej bibliografii „nowoczesnych” metod,
– zgłaszania kontrowersyjnych metod i teorii do recenzji,
– informowania znajomych o akcji (wykorzystania do tego list e-mailowych), pisania o niej na portalach społecznościowych i forach dyskusyjnych.

Za co będę wdzięczny blogerom i właścicielom stron internetowych:

– za wpis informującego o Akcji i zachęcający do wzięcia w niej udziału,
– zamieszczenia linków i bannerów przekierowujących do materiałów na temat Akcji.

Sprawa jest naprawdę warta wykonania tych kilku czynności. To Państwa nic nie kosztuje, a w efekcie moze doprowadzić do wykonania niezwykle pożytecznej pracy informacyjnej.  

Dariusz Zalewski

ZAMÓW KSIĄŻKĘ


Zamów: Rozumna dyscyplina
Zamów: Sztuka samowychowania
form
Zamów:Decyduj i walcz!
Zamów: Żelazna wola
Zamów:Nieposłuszne dzieci, posłuszni rodzice
______________________


______________________


NEWSLETTER DLA ZAINTERESOWANYCH ROZWOJEM DUCHOWYM