Półtora roku funkcjonowania bloga Edukacja klasyczna w XXI wieku oraz przenosiny na nową domenę skłaniają do podsumowań. Blog powstał w czerwcu 2009 roku. Od tego czasu zamieściłem 147 wpisów. Przeważająca część z nich to artykuły o charakterze popularnonaukowym.

Prawdopodobnie jest to jeden z największych w języku polskim zbiór tekstów poruszających kwestie formowania cnót, metody trivium czy krytykę pedagogicznej moderny. Właściwie można go tylko porównywać ze stroną Instytutu Edukacji Narodowej, z którym zresztą ściśle współpracuję.

Dlaczego powstał ten blog?

Postawiłem sobie za cel upowszechnianie tradycyjnej pedagogiki, dzięki której wychowano całe pokolenia ludzi. Podstawę dała starożytność, uzupełnienie – chrześcijańskie średniowiecze. Szerzej o “misji” napiszę więcej w jednym z najbliższych postów.Teraz skoncentruje się na podsumowaniu.

Statystyki

Dzięki artykułom wygenerowałem (na starym blogu) ok. 2,5 tyś. odwiedzin miesięcznie (na nowej domenie trudno będzie w najbliższych miesiącach poprawić ten wynik). Około 100 osób subskrybuje bloga przez czytniki RSS. Prawie 200 prenumeruje Biuletyn Klasyczny, ok. 480 osób jest fanami na Facebooku.

Czy to dużo czy mało? Na pewno mogłoby być lepiej. Jednak trzeba pamiętać, że problematyka bloga jest niszowa i nie wywołuje takiego zainteresowania, jak inne tematy o charakterze popularnym. W tym kontekście oceniam te wyniki pozytywnie.

Jakie plany?

Do czerwca 2011 roku, czyli na drugą rocznicę funkcjonowania strony, chciałbym mieć 4 tysiące odwiedzin miesięcznie, 1000 fanów na Facebooku, 200 czytelników przez czytniki RSS oraz 500 prenumeratorów Biuletynu Klasycznego. Plan może ambitny, biorąc pod uwagę dotychczasowe doświadczenia, niemniej na pewno realny.

Jak to osiągnąć?

Najlepiej pisząc często i merytorycznie. Zakładam zatem, że będę zamieszczał minimum trzy artykuły tygodniowo, a Państwo… będziecie do nich linkować wszędzie tam, gdzie tylko macie możliwości: na portalach społecznościowych, na forach czy na swoich stronach internetowych! Tylko wtedy powyższe założenia przybiorą realną formę. Kontrrewolucja w edukacji zacznie docierać do większej liczby osób.

E-booki i szkolenia

Oprócz redagowania strony w najbliższym półroczu zamierzam napisać dwa e-booki (być może wyjdą z tego książki drukowane?). Pierwszy będzie dotyczył problematyki panowania nad zachowaniami uczniów w klasie (plan realizacji do końca stycznia 2011), drugi – podejmuje zagadnienia nauczania metodą trivium (koniec kwietnia 2011). Nie podaję tytułów, gdyż “sytuacja jest rozwojowa” i mogą się jeszcze zmienić.

Chcę też przygotować pięć szkoleń na platformę e-learningową Instytutu Edukacji Narodowej, która ma ruszyć w najbliższych tygodniach. Do końca stycznia 2011 roku zamierzam opracować dwa szkolenia (między innymi o panowaniu nad klasą), a następne 3 – wiosną.

Tak wygląda mój prywatny plan kontrrewolucji w edukacji, zmierzający do upowszechnienia klasycznego modelu wychowania i kształcenia najmłodszych. Co miesiąc będę przedstawiał raporty z jego realizacji. Z jednej strony chodzi mi o przejrzystą informację dla zaangażowanych w ideę edukacji klasycznej Czytelników, z drugiej – będzie mnie to mobilizowało do regularnej pracy.