Każdy kto w miarę regularnie zagląda na Edukację-Klasyczną.PL wie, że staram się dostosować klasyczne metodę formowania cnót do czasów współczesnych.

W najnowszym kursie audio:

„Obżarstwo poskromione” pokazuję jak krok po kroku formować cnotę umiarkowania w jedzeniu i piciu.

Wybór akurat tej cnoty jest tylko pretekstem do przedstawienia całego procesu kształtowania sprawności moralnej.

Obejmuje on:

  • szczegółową diagnozę problemu,
  • wybór odpowiedniej sprawności do formowania,
  • wyboru optymalnego postanowienia,
  • unieszkodliwianie czynników, osłabiających postanowienie,
  • codzienne motywowanie,
  • skuteczne metody walki z pokusami.

Dlaczego wada obżarstwa?


Objadanie się i nadwaga to problem, który dotyka wielu osób. Zazwyczaj pojawia się w kontekście problemów ze zdrowiem. Modne jest tzw. odchudzanie, które nie zawsze oznacza to samo, co zwalczanie wady obżarstwa!

Umiarkowanie jest sprawnością moralną, a w odchudzaniu chodzi o sprawność ciała (zdrowie, wygląd). Nie zawsze to się da pogodzić. Św. Grzegorz (ale nie tylko on) uważał, że obżarstwo osłabia nas duchowo. Pociąga za sobą inne wady, uderza w cnoty.

I rzeczywiście tak jest, np. chęć objadania prowadzi często do skąpstwa i chciwości.

Nie twierdzę, że motywacja zdrowotna jest zła, wręcz przeciwnie, ale bez silnej sprawności moralnej jest często nietrwała, akcyjna. Poza tym jest to motywacja niepełna.

Przykład: wiele reklam zachęcających do odchudzania opiera się na haśle: „schudniesz bez wysiłku i bez diety”. Czyli… dalej będziesz ulegał obżarstwu! Wada pozostanie, ubędzie tylko kilka kilogramów (o ile takim reklamom można wierzyć).


Przytyjesz duchowo, schudniesz fizycznie


W przypadku cnoty umiarkowania celem jest rozwój duchowy, który bierze pod uwagę również wymiar zdrowotny. Świadome, niezdrowe odżywianie ma również negatywny wymiar moralny.

Kształtując omawianą cnotę otrzymujemy „kompletne narzędzie” do przezwyciężania słabości z nią związanych. I choć naszym celem jest rozwój duchowy, to wraz z cnotą muszą pojawić się jej dodatkowe owoce… w postaci zrzuconych kilogramów.


Czego się nauczysz?


Przykładowo:

  • nauczysz się dobierać postanowienia tak, aby osiągać maksymalne efekty,
  • poznasz zasadę motywowania, która konsekwentnie stosowana daje stuprocentową gwarancję wytrwania w postanowieniu (jakieś małe upadki mogą się zdarzyć, ale kierunek zostanie zachowany),
  • zobaczysz jak zwalczać pokusę w jej wczesnych etapach, gdy jest jeszcze do ogrania oraz
  • jak wytworzyć zautmatyzowany nawyk odrzucania pokusy w konkretnych sytuacjach,
  • poznasz też np. ciekawą metodę turbodoładowania motywacji przez wyznaczenie tzw. intencji dodatkowej.

To tylko wybrane przykłady. Dla zainteresowanych przygotowałem szczegółowy opis kursu.

Przejdź >>> TUTAJ