Pytanie w dzisiejszych czasach: „jak dyscyplinować dzieci?” jest dyskusyjne.  Słowo dyscyplina brzmi w uszach współczesnych pedagogów równie źle jak: przemoc, okrucieństwo, krzywda, poniżenie czy patologia.

Naukowiec czy publicysta, który ośmieli się ukazywać zasadność dyscypliny, jest traktowany nieomal jak przestępca nawołujący do popełniania zbrodni. Tym bardziej docenić należy odwagę i przenikliwość, z jaką dr Ray Guarendi (prywatnie psycholog kliniczny, ojciec 10 dzieci) rozprawia się z mitami na temat dyscypliny i w ogóle wychowania.

Czy miłość wyklucza dyscyplinę?

Podstawowy mit to ten, że miłość wyklucza dyscyplinę. Jak pisze dr Guarendi jest wręcz przeciwnie:

„Jeśli z jakiegoś powodu nie używasz teraz dyscypliny – bo czujesz się winny lub zbyt surowy, lub obawiasz się błędów, czy po prostu jest ci łatwiej odpuścić – wtedy co będzie źródłem dyscypliny dla twoich dzieci? Świat. A świat nie jest życzliwym czy łagodnym miejscem do nauki” (Dyscyplina na całe życie, s.14).

Rzeczywistość dyscyplinuje, gdyż świat wymaga od dorosłych przestrzegania zasad, samopanowania, szacunku dla innych – jeśli dziecko wkracza w dorosłość bez tych umiejętności, będzie ponosiło tego konsekwencje, nierzadko bardzo bolesne („Kto nie słucha ojca, matki, będzie słuchał psiej skóry” – jak mówi ludowe porzekadło).

Kochający rodzic poprzez dyscyplinę zawczasu przygotowuje dziecko do twardych reguł rządzących światem, by później nie cierpiało o wiele bardziej z racji swego nieprzystosowania.

Zdrowy rozsądek

Podstawą dla pełnej miłości i skutecznej dyscypliny musi być zdrowy rozsądek. Jak zauważa Autor, współcześni rodzice wydani na pastwę licznych ekspertów: psychologów, pedagogów, psychiatrów, lękają się podejmować autonomiczne decyzje oparte na realnym spojrzeniu na dziecko i rodzicielskiej intuicji.

Częstokroć lęk przed popełnieniem wychowawczych błędów (które rzekomo obciążą nasze dziecko na całe życie) prowadzi do bezwarunkowego zawierzenia „innowacyjnym” i nieskutecznym pomysłom oderwanych od życia doradców. A przecież te obawy nie powinny odbierać poczucia pewności w podejmowanych działaniach – wszakże popełnianie błędów leży w ludzkiej naturze i pozwala się na nich uczyć również nam, dorosłym.

Konsekwencja

Oprócz zdrowego rozsądku nieodzowna jest również konsekwencja w działaniu. Dzieci muszą mieć pewność co do skutków swych zachowań i rodzicielskich reakcji. Bez spełnienia tego warunku na nic zdadzą się wszelkie próby wprowadzenia dyscypliny. Jest to niezwykle trudne dla rodziców, ale jak pisze Autor:

„Istnieje pewna zaskakująca zależność pomiędzy konsekwencją dyscyplinowania a częstotliwością dyscyplinowania. Kiedy zwiększa się poziom konsekwencji, częstotliwość ulega zmniejszeniu” (tamże s.67).

Iluzja dyscyplinowania

Inną, niezwykle ważną dla skuteczności wychowania zasadę, można streścić w maksymie: „Mniej słów, więcej czynów”. Wśród wielu pokutujących wśród rodziców mitów jest bowiem przeświadczenie, że z dziećmi lepiej rozmawiać, negocjować, tłumaczyć, niż stawiać konkretne wymagania i faktycznie dyscyplinować.

Dr Guarendi wszelkie formy słownego wywierania wpływu na dzieci: gderanie, prawienie kazań, namawianie, dyskutowanie, krzyk, określa jako „iluzję dyscyplinowania” – jest to być może szybsze i wygodniejsze dla rodzica, ale tylko doraźnie.

Oprócz przedstawienia podstaw skutecznego dyscyplinowania Autor w kolejnych rozdziałach podejmuje różne kwestie związane z wychowaniem: od poważnych po najczęstsze domowe problemy, takie jak problemy z zasypianiem, wybuchy złości, grymaszenie przy stole, kłótnie między rodzeństwem, sprzątanie zabawek czy skarżenie, zrzędzenie i pyskowanie (zmory większości rodziców).

Bardzo konkretne i wielekroć sprawdzone porady z pewnością mogą pomóc w codziennym rodzicielstwie niejednemu sfrustrowanemu i zniechęconemu rodzicowi. Nawet jeśli wymagają ogromnego wysiłku, stanowczości i konsekwencji, to warto podjąć ten trud – stawką jest przecież dobra przyszłość naszych dzieci!

Anna Zalewska

Ray Guarendi, Dyscyplina na całe życie. Najlepszy prezent jaki możesz dać swoim dzieciom, tłum. M. Matykiewicz, Bydgoszcz 2012


ZAMÓW KSIĄŻKĘ NA TEMAT KLASYCZNEGO WYCHOWANIA

form
Decyduj i walcz!
form
Wychować człowieka szlachetnego
Jak panować nad klasą? AKTUALNIE PROMOCJA!
Jak panować nad klasą?
Sztuka samowychowania
Nieposłuszne dzieci, posłuszni rodzice

___________________________________________________________


Pobierz za darmo raport: Dwie rzeczy, które musisz zrobić, żeby dzieci słuchały Twych poleceń


Akceptuję politykę prywatności